§ 1
Wprowadzenie
- Standardy ochrony małoletnich, zwanych dalej „Standardami”, wprowadzone w Wodociągach Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. zwanej dalej Spółką, dotyczą działalności edukacyjnej prowadzonej przez Spółkę skierowanej do małoletnich.
- Podstawa prawna:
- Wprowadzenie Standardów jest Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
- Odpowiedzialność i zaufanie:
- Celem wprowadzenia Standardów jest ochrona małoletnich uczestniczących w przedsięwzięciach organizowanych przez Spółkę, poprzez określenie dla wszystkich osób zaangażowanych w te działania prawidłowych zachowań w stosunku do uczestników zajęć oraz praktyk dotyczących ochrony małoletnich przed wszelką przemocą, w tym seksualną.
- Odpowiedzialność i Zaufanie:
- Wprowadzenie Standardów ma na celu potwierdzenie odpowiedzialności Spółki oraz wzmocnienie zaufania do niej jako bezpiecznego organizatora zajęć edukacyjnych.
§ 2
Odpowiedzialność za ochronę małoletnich
- Opieka i Bezpieczeństwo:
- Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej uznają za priorytet troskę o godność oraz dobro fizyczne i psychiczne małoletnich. W ramach prowadzonych działań edukacyjnych, Spółka gwarantuje pełne bezpieczeństwo i ochronę uczestników.
- Zero Tolerancji dla Nadużyć:
- Spółka przyjmuje politykę zerowej tolerancji dla jakichkolwiek form nadużyć wobec małoletnich.
- Szkolenie Personelu:
- Personel zaangażowany w działania edukacyjne zna i stosuje się do Standardów Ochrony Małoletnich.
- Weryfikacja Personelu:
- Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 1304, z późn. zm.), Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Spółka z o.o. wymaga, aby osoby prowadzące zajęcia i pracownicy oddelegowani do pracy małoletnimi przedłożyli:
- Informację z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym,
- Zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego dotyczące przestępstw seksualnych i związanych z przemocą oraz narkomanią.
- Zastępstwa Personelu:
- Każda osoba zastępująca w pracy osobę wyznaczoną do realizacji zadań edukacyjnych z małoletnimi musi spełniać te same wymagania weryfikacyjne.
- Odpowiedzialność:
- W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek zagrożeń bezpieczeństwa każdy pracownik jest zobowiązany, w miarę możliwości im przeciwdziałać oraz natychmiast powiadomić o nich Opiekuna/nauczyciela, który sprawuje opiekę nad grupą małoletnich. Informacja o tym, że mogło dojść do popełnienia czynu zabronionego skierowana zostanie na piśmie do dyrektora placówki oświatowej oraz Zarządu WZC, który podejmie stosowne działania przewidziane prawem.
§ 3
Dobre praktyki
1. Eliminacja Ryzyka Nadużyć:
- Wprowadzenie dobrych praktyk ma na celu eliminację ryzyka popełniania nadużyć wobec małoletnich oraz minimalizację ryzyka ich wystąpienia.
2. Cele Dobrych Praktyk:
- Zapewnienie bezpieczeństwa małoletnim uczestniczącym w zajęciach edukacyjnych.
- Informowanie rodziców i opiekunów prawnych o wdrożonych Standardach ochrony małoletnich.
3. Podstawowe Zasady:
- Małoletni są traktowani z szacunkiem, słuchani i doceniani za swoje wysiłki i osiągnięcia.
- Zajęcia odbywają się w grupach i w obecności wychowawcy, opiekuna, nauczyciela lub rodzica.
- Pracownicy Spółki nie przebywają sam na sam z małoletnimi.
4. Zachowania Niedopuszczalne:
- Zakazane są wszelkie formy znęcania się, dokuczania czy naruszania nietykalności fizycznej małoletnich.
- Osoby prowadzące zajęcia edukacyjne nie mogą pozostawać pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.
- Niedopuszczalny jest jakikolwiek kontakt fizyczny, który nie jest przewidziany i wymagany w scenariuszu zajęć.
5. Środki Komunikacji:
- Osoby prowadzące zajęcia nie mogą utrzymywać kontaktów z małoletnimi za pośrednictwem mediów społecznościowych lub komunikatorów internetowych. Realizacja zajęć edukacyjnych przez WZC nie wymaga korzystania z Internetu, mediów społecznościowych, komunikatorów internetowych.
6. Reagowanie na Ryzyka:
- Pracownicy posiadają wiedzę w rozpoznawaniu symptomów krzywdzenia dzieci i mają obowiązek podejmować odpowiednie działania w razie ich zauważenia. W przypadku ich zidentyfikowania podejmują rozmowę z wychowawcą/opiekunem/nauczycielem, który sprawuje opiekę nad grupą małoletnich oraz pisemnie zawiadamiają dyrekcję placówki oświatowej i Zarząd WZC. Natychmiast podejmą stosowne działania przewidziane prawem w tym zawiadomią Sąd opiekuńczy i organa ścigania.
7. Ochrona Wizerunku:
- Fotografowanie i nagrywanie małoletnich oraz publikowanie tych materiałów wymaga pisemnej zgody rodziców lub opiekunów prawnych.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
8. Naruszenie zasad: - Wszelkie naruszenia zasad Standardu należy zgłaszać do Spółki na adres email:
9.Sposób dokumentowania i przechowywania ujawnionych i zgłoszonych incydentów:
- Przechowywanie dokumentacji w formie pisemnej i elektronicznej następuje zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.
§ 4
Postanowienia końcowe
- W sprawach nieuregulowanych w Standardach zastosowanie znajdują odpowiednie przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
- Informacje dotyczące prowadzonych standardów można znaleźć na stronie www Rzecznika Praw Dziecka w zakładce: https://brpd.gov.pl/tag/standardy-ochrony-maloletnich/.
- Wejście w życie:
Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia. - Sposób Ogłoszenia:
Ogłoszenie następuje poprzez przesłanie tekstu drogę elektroniczną i na stronie www Spółki. - Przegląd i Aktualizacja:
Standardy będą podlegały regularnemu przeglądowi i aktualizacji w celu zapewnienia ich skuteczności i zgodności z obowiązującym prawem. Procedura aktualizowania Standardu odbywa się nie rzadziej niż raz na 2 lata